click here :)

Selasa, 26 Mei 2015

Note #79 : Gaijin Khatulistiwa mengembara di Jepun- Hari ke-8 (Tokyo: Mitaka)


Gaijin Khatulistiwa mengembara di Jepun- Hari ke-8 
(Tokyo: Mitaka)
8 Mei 2015

Bismillah..

Hari ini merupakan hari yang ditunggu-tunggu. Sebab nak ke Ghibli Museum (GM)!! Aku siap2 pagi tu, kemas beg, bawa apa yang patut, botol air jangan dilupa. Aku siap dulu, lepas tu Yuri pakai perfume dia, aku terganggu, aku tanya perfume apa dia pakai? Rasa mual bila bau. Dia cakap perfume ni dia pakai hari2 lah. So aku pun senyap je la, tapi serius aku mual bila bau tu. Harini je, sebelum ni x! Aku excuse keluar dulu, Yuri menyusul. Kami gerak ke Jujo station. Pagi2 dah nampak orang2 bersut kemas jalan laju2 ke arah stesen. Kami je slow and steady. Sampai Jujo, kami ambik tren(Yamanote line) ke Shinjuku, di Shinjuku kena tukar naik Chuo line (Rapid service). Kalau rapid ni biasa lah, dia akan skip beberapa stesen. Bila nak tukar di Shinjuku tu, aku konfius, nak cari platform pun blur. Dah jumpa platform pun ragu2 ni ke tren nya. Naik dah, keluar balik, padahal betul dah tren tu. Sudahnya kami terpaksa la naik tren yang kedua. Nasib tunggu xlama. Dalam tren kami x dapat seat. Masa berdiri tu, Yuri dekat dengan aku, aku x tahan bau perfume dia, aku terpaksa jauh2 sikit Banyak juga stesen sebelum tiba di Mitaka. Dalam tren aku dah berkira2 nak turun kat mana2 stesen sebab nak gi tandas. Mujurlah lepas xlama lepas tu sampai Mitaka. Stesen ini yang dekat dengan GM. Turun je, boleh dengar orang announce nama stesen, “Mitakaaaa, Mitakaaaaa..” Sebutan dia kelakar, comel. 



Aku bagitau Yuri, aku perlu ke tandas. Naik terus ke tandas. Lepas tu kami ke kaunter tiket dekat dengan auto-gate. Sebab nak kena bayar tambang yang day pass kami x cover. Dari bertolak tadi, Yuri dah tanya, kita kena berhenti dulu kat stesen Nishi-Ogikubo untuk beli tiket ke Mitaka ke? Aku cadangkan, kami terus je ke Mitaka, nanti bagitau la orang kat sana. Dia setuju je. Aku dah risau juga, cemana nak explain. Sekali kat kaunter, belum sempat cakap apa, cuma tunjuk je pass tu, terus dia tekan kalkulator cakap tambang dari Nishi-Ogikubo ke Mitaka berapa. 160 yen je, orang TIC semalam cakap 220yen, rupanya itu harga dari Shinjuku. So senang! Kami bayar dan keluar. Pastu teringat nak tanya mana nak pergi ke tempat tunggu bas untuk ke GM. Dah tau tu, kami terus keluar menuju ke tempat tunggu bas. Masa lalu kawasan yang ramai orang tu, ada la sorang lelaki Jepun lalu sebelah, sambil2 dia tegur, “Are you going to GM?” english berhabuk tu, fluent. Aku angguk dan cakap ya. Dia pun bagitau, kat bawah tu nanti ada bas warna kuning, boleh naik yang tu nanti terus dia bawa ke depan GM. Aku tanya, kalau jalan? Kata dia ada la 10-15 minit dari stesen. Lepas tu kami gerak ke arah berlainan, sempat aku ucap terima kasih, tiba2 dapat guide tanpa dipinta, Alhamdulillah. Agaknya kalau gaijin yang berada kat Mitaka St ni, memang dah dicop muka2 yang nak gi GM kot eh. 

Aku turun eskalator. Aku x nampak bas kuning. So aku anggap xda lagi. Masa ni sebenarnya aku dah lupa pasal platform yang orang tadi sebut. Aku blur balik. Tunggu jap kat situ, pastu aku decide untuk tanya petugas bas, “Nak ke GM bas mana bro?” aku tanya dengan ayat yang lebih sopan sebenarnya. Dia cakap platform 9. Yuri tiba2 cakap, aah macam orang tadi cakap lah. Aku pun pandang dia pelik, “orang tu ada cakap meh?”, “Adaa” kata Yuri. Huhu, “doh knape mu dok kabo awa2”.. haha. Bas takde, so kami mencari tempat duduk. Perut aku masa ni ada rasa x selesa. Tapi ok lagi la. Boleh jalan lagi. Ingat nak balik dari GM ke Mitaka St nanti nak jalan kaki. Kawasan sini boleh tahan sibuk dia. Aku nampak ada orang beratur dekat platform. Xlama kemudian, bas kuning dengan gambar Totoro pun tiba. Inilah dia! Nak melompat pun hado. Aku pun dengan tertib beratur belakang orang2 tadi. Pakcik depan aku macam pelik2 je tengok kami. Aku dengan Yuri sibuk amek gambar bas. Pastu aku rasa pelik, awat x bergerak lagi diorang ni? Bas x ready lagi ke? Tiba2 aku terfikir, ke orang2 ni tunggu bas lain? Aku baru nak gerak ke depan, bas dah tutup pintu, aku lari cepat2, driver nampak dan buka balik pintu. Agaknya dia pun pelik tengok kami. Haha. Baru aku faham kenapa pakcik depan kami tadi tengok kami pelik2, mesti dia syak kami nak naik bas kuning, tapi kenapa x naik2. Adoi. 
Bas kuning


Dalam bas ni ada 2,3 orang je. Kami duduk dan nikmati pemandangan sekeliling. Tempat ni macam bandar kecil yang dipenuhi dengan pokok. Agak redup kawasannya. Xjauh lah dari stesen kami tiba di GM. Baru pukul 830! Awal kami sampai. Pergi beli air dulu untuk sedapkan tekak dan perut. Kami bergambar depan papan tanda GM puas2. Pagar x buka lagi. Kami pun ke arah taman, Inokashira Park, tapi xla masuk jauh sangat, kami kat tepi2 GM je. Dekat2 tempat kami duduk, ada makcik dengan seekor kucing. Dia nak bagi kucing tu makan, tapi kucing tu x hirau. Comel je makcik tu. Aku dengan Yuri tengah sarapan, aku makan coklat bar je share dengan dia. Memandangkan masa lama lagi, dan kami pun kesejukan, aku memberi cadangan jom kita buat satu lagi ‘only in Japan thing..” jom tido kat bangku di taman ni. Yuri on je, aku pun cadangkan, mehla kita gi cari tempat yang kurang orang lalu lalang, segan pulok kalau obasan ojisan tengok gaijin bertudung ni tidur sebarang macam ni. Kami pun bangun la mencari, sambil2, ucap la selamat pagi dekat makcik kucing. Senyum dia. Xjumpa tempat yang strategik, tapi xpa, kita tidur jela kat sini, tempat ni macam kurang juga lah orang lalu, tapi ade satu bangku panjang je, terpaksalah share 2 orang. Apalagi, berbantalkan beg masing2, dan berkongsi bangku, kami cuba menidurkan diri. Aku sempat juga lelap, tapi aku rasa sekejap sebab terganggu dengan bunyi orang berjalan. Yang lama tu bila cuba tidur+lelap. Berjaya lah jugak.

Pintu masuk

Depan pintu utama



Yuri dan mula bosan, dia cakap nak pergi ke belakang tengok apa ada. Aku mengikut. Nampaklah pulak tandas, dan perut aku pun meronta2 suruh pergi tandas. Aku ke tandas lagi buat kali kedua. Kat situ pon xda air, terpaksa tadah air dulu. Nasib xda orang, so x awkward. Sudahnya, aku keluar, Yuri tengah tido lagi skali. Aku duduk je la kat tepi, xmau ganggu dia. Dia pun tidur2 ayam je. Kat situ, dah mula nampak gaijin lain, orang cina satu bas datang. Tepi tandas tadi ada tempat parking bas rupanya. Ramai diorang ni. Aku dan Yuri pergi ke pintu masuk GM, petugas2 GM dah mula bekerja, letak khemah dan sebagainya untuk pelawat beratur. Aku dan Yuri bernasib baik, sebab masa tu aku berdiri dekat2 pintu, ada 2 orang makcik dan pakcik jepun berdiri situ juga, lepas tu kami lah orang yang kedua beratur untuk masuk. Dalam pukul 930 tu dah terpacak depan pintu muzium dah. Pukul 10 diorang pun buka, kami tunjuk tiket yang dibeli di LAWSON, dan receptionist bagi kami satu pamplet info dan satu tiket yang dibuat dari filem sebenar, random la dapat filem dari movie mana. Yuri dapat Sophie dari How’l Moving Castle, aku pula dapat watak lelaki dalam movie Kokuriko Zaka Kara. Precious! Receptionist siap tanya kami dari mana. Aku bagitau Malaysia. Pelik juga kenapa dia tanya.

Khemah ni untuk visitor yang beratur

Masa beratur depan pintu masuk muzium


Lepas masuk tu, aku tangkap diorang cakap ada movie, 15 minit ke gitu lah duration movie ni. Aku merangkap orang2 terawal jejak kaki ke GM hari tu, apa lagi, terus la cari. Tapi siyes aku xtau cerita apa yang akn diorang tayang sebab xfaham apa yang disebut. Cuma dengar Mei Mei je. Movie screening ni ada beberapa tayang sepanjang operation hour GM. Oleh sebab ditayangkan beberapa kali sahaja, jadi diorang pun hadkan, seorang visitor cuma boleh tengok sekali sahaja. Jadi sebelum masuk tempat tayangan tu, dia akan cop dulu tiket kita. Aku masuk, tunggu panggung penuh, dah penuh tu ada staf yang greet kami, dia siap sebut visitor dari negara mana, aku perasan dia cakap ‘marejin okyakusan’, pengunjung orang melayu kalau direct translate.Tayangan mula, citer Mei (watak budak dalam Totoro tu) dengan Koneko Bus. Comel gila Mei. Dia terjumpa anak Neko bas atau koneko bas. Pastu koneko bus bawa dia jalan2, saiz dia kecik, so dia bukan bas la, taraf kereta je. On the way tu dia jumpa bapak neko yang cam kereta api, panjang! Koneko drop dia kat satu tempat yang ada baaanyak spesis Totoro. Pastu koneko hilang gitu je. Mei cam sedih sorang2, tetiba dia nampak Totoro bawa payung! YES! Totoro yang dia jumpa dulu, masa tu kakak Mei yang bagi Totoro payung tu. Dia kenal Mei, pastu bawa Mei pergi tempat yang totoro2 tadi ramai2 tuju. Rupanya semua tu nak pergi dekat nenek koneko bus. Besar gila nenek dia. Mei belanja nenek neko bus makan gula-gula, dia suka. Pastu diorang berkenalan. Pastu nenek neko bus nak bertolak bawa totoro2 tadi tu. Kalau tadi koneko tu macam kereta, mak dia bas, bapak dia kereta api, cuba teka nenek dia apa? Heheheheee..nenek dia kapal terbang okey! Bertingkat2 seat dia. OMG! AWEZEM GILAAAA. Aku pasti ramai terhibur tengok short movie ni. Oh lupa bitau, panggung ni awesome juga! Ada tingkap yang bujur2 lebih kurang tingkap kapal terbang tu, masa screening, dia akan tutup tingkap ni bagi gelap, pastu buka balik. Sangat cantik tempat ni.


Lepas tayangan, kami keluar untuk melawat2 muzium. Cantik sangat design dalam dia. Aku pergi tandas, macam ape tandas, kalau tandas tu jadi bilik aku pun aku suka doh, lawa sangat. Dah la canggih. Tapi sayang semua ni aku xdapat nak tunjuk sebab polisi dilarang mengambil gambar dalam muzium. Xpelah, untuk aku, cukup sekadar ambik gambar dan simpan dalam hati. Tempat ni ada 3 tingkat, kebanyakan tempat exhibition, tunjuk cemana cara nak buat animasi. Dekat sini banyak la aku flail pasal karakter2 movie yang aku tahu, Kiki la, Mei la, Totoro la, Chihiro la.. tah ape2 lagi lah. Banyak benda best, Cuma sayang, x da translation dalam english. Ada lif klasik, ada tangga spiral. Aku memilih untuk naik tangga spiral, lepas tu terus ke tingkat 3. Kat sini jumpa tempat kanak2 main, diorang boleh naik neko bas. Aku jeles, sebab neko bas tu untuk kanak2 je. Seronok tengok diorang main. Aku pusing2, jumpa kedai souviner. Apa lagi, inilah yang aku idamkan. Nak poskad! Cari calcifer xda, karakter punya poskad xda, Cuma gambar2 pemandangan dari filem2 Ghibli je. Aku pilih rumah Mei dan jambatan dalam Spirited Away. Harga mahal eh, 150 yen sekeping. T_T . Benda2 lain pun mahal. Aku lama kat situ nak tentukan nak beli apa. Aku berkenan dengan beberapa benda, termasuk notebook dan pin. Aku dah ambik dah barang yang aku suka tu, TIBA2, sakit aku datang balik. Seram sejuk, perut suruh pergi tandas, cecepat aku keluar cari tandas. Lepas tu, aku masuk balik kat kedai cari Yuri, aku dah rasa xsedap dah. Aku cakap kat dia, aku nak keluar jap makan, aku syak perut dah lapar sangat sebab masa tu dan nak masuk tengahari dah, pagi tadi Cuma makan coklat. Ni pun nak sambung makan coklat juga. Aku ajak dia skali, lepas ni memang nak masuk balik sambung membeli. Dalam muzium xleh makan, kena keluar bangunan baru boleh makan. Kebetulan kat tepi kedai, ada laluan untuk ke Straw Hat cafe. Aku keluar dan duduk tepi laluan tu makan. Badan rasa penat. Dah siap tu, Yuri masuk dulu sebab aku masih perlu duduk, sambil2 kira bajet untuk membeli di GM. Aku mengekor kemudian, ambik barang2 yang aku nak, bayar. Cuma 1188 yen duit aku habis di situ. Sebab xsedap badan, berjaya jimat. Ternampak sorang budak ni, dia pakai macam Kiki, baju hitam dengan riben merah atas kepala. Shangat chomel!

Kami keluar dari kedai sambung tengok exhibit. Keluar ke roof top dia, naik tangga spiral lagi. Sini sempit, kena tunggu orang turun, baru boleh naik, sebab xmuat kalau berselisih. Atas tu la ada robot besi yang dalam Laputa Castle in The Sky tu. Boleh amek gambar sebab luar bangunan. Atas tu x banyak pun dia punya exhibit. Robot dan ada satu kotak tu. Aku punya mood dah makin kureng masa ni, sebab aku rasa x selesa. Kami turun, cover 2nd floor, tapi xteliti benar, Cuma lalu semua lah. Tadi naik guna tangga spiral, sekarang turun guna lif klasik. Sebelum turun tu sempat masuk dekat bilik yang tunjuk draf2 diorang buat movie, dari sketch awal2 sampai lah yang siap. Mengkagumkan. Dekat sini la nampak ramai orang pakai sut hitam. Tah dari mana diorang ni. Xkan rehat pejabat sempat datang kot. Maybe ada lawatan office? Kami turun bawah guna lif tadi. Pastu pergilah mana2 yang belum pergi. Kat sini aku dah rasa xlarat. Aku banyak tunggu je. Nak bergambar pun malas dah. Makin teruk aku rasa perut aku. Bau2 makanan dari cafe pun mula buat aku mual. Yuri cakap jom jalan, aku kata xpelah xlarat. 

Robot dari cerita Laputa



Stained glasses


Sekitar kawasan luar muzium

Area Straw-Hat Cafe

Nak keluar dah

Manhole?


Kami kemudian beratur tunggu bas. Dalam bas xdapat duduk. Sedih! Sepanjang jalan, aku nampak ada beberapa tempat guna totoro sebagai attraction. Kedai kasut pun letak patung Totoro situ. Kebanggaan warga  Mitaka agaknya. Dah sampai stesen, kami beli tiket ke Nishi-Ogikubo. Aku dah surrender masa ni. Aku bagitau Yuri aku x larat nak jalan2 dah, aku nak balik hotel. Dia pun okey je, boleh jalan sorang2. Nasib baik la, sebab kalau Yuri xkeluar sendiri, rugi day pass tu. Kami ke Shinjuku, berpisah kat situ, aku balik hotel, dia ke mana tah. Renyah sikit nak balik Higashi-jujo (Hj), banyak kena tukar tren. Dari Mitaka ambil Chuo rapid sampai Shinjuku, kat Shinjuku ambil Yamanote ke Tabata, dari Tabata ambil Keihin-Tohoku ke Hj. Itu je lah yang xbest stay hotel ni. Banyak kena tukar. Kalau dari Jujo mudah sikit.

Sampai tu terus aku update family aku, sebenarnya aku patut carikan jinbei untuk anak buah, akak aku kirim. Tapi sebab xdapat keluar tu, aku siap2 la bagitau, risau gak kalau xsempat beli, so aku cakap la xsihat, xdapat cari lagi. Masa ni masih berharap petang sikit dapat keluar sambung jalan. Aku makan coklat sikit untuk alas perut sebab aku nak makan ubat. Aku telan panadol walaupun xdemam. Silly, i know. Tidur. Aku terjaga dari tidur beberapa kali, tapi badan penat gila, aku tido sampai la dekat2 pukul 6. Aku bangun untuk solat. Mandi skali untuk segarkan badan. Siap2 nak solat tu, tiba2 rasa makin pelik perut aku, baru je angkat takbir, terus berlari masuk toilet semula dah muntah. Ape je yang aku makan, coklat je yang keluar. Teruk betul rasa masa tu. Tapi lega sebab biasanya lepas muntah akan ok. Aku siap2 balik, solat, xlama lepas tu masuk maghrib, solat. Siap2 untuk sambung tido.

Aku dapat wasap dari Yuri, dia tanya nak keluar ke? Aku cakap xdapat, xsihat lagi. Pastu pesan dia belikan Pocari Sweat balik nanti, seharian xmakan, memang aku perlukan Pocari Sweat. Lepas tu aku layan doremon jap, tapi x tertahan sangat, mabuk aku masih ada, tutup tv,lampu, ekon naikkan suhu, tido. Aku terjaga bila Yuri nak masuk xdapat, sebab aku gi selak pintu tu. Tah lah kenapa aku gi selak. Terlupa pulak pastu nak buka balik. Insecure dok sorang kot. Bersalah rasanya. Yuri masuk dia cakap kenapa panas gila? Huh, aku dah rasa sejuk dah masa tu, sebab badan xsihat. Tapi xpelah, aku leh pakai sweater dan selimut. Aku minum Pocari Sweat dan sambung tido. Kiranya hari tu, aktiviti aku Cuma ke GM, mabuk dan tidur. Sedih hilang sehari untuk berjalan. Tapi mungkin elok juga badan aku dapat rehat lama sikit lepas 7 hari aktif berjalan. Apa2 pun aku syukur takat tu je kisah aku xsihat. Xlebih. Next entri merupakan hari terakhir dah aku di Jepun. Sedih!

ps: Gambar dah mula kurang di Tokyo. T_T



Tiada ulasan: