click here :)

Rabu, 24 Jun 2015

Note #82

Bismillah..

Dah sudah tulis 9+1 entri tentang Jepung, haruslah blg ini sunyi sepi. Aku nak pergi jepun lagi pun, kena tunggu 3 tahun lagi, nak pergi tempat lain pun, belum lagi, maklumlah, kerja kais pagi makan pagi kais petang makan petang, untuk travel kena menabung sikit2. 

Berkaitan entri2 tentang Jepun, ada kawan cakap terlalu panjang. Hehe, aku akui memang panjang, dulu aku pon ada penyakit x suka baca panjang2, tapi memandangkan aku rasa cara terbaik untuk berkongsi pengalaman ialah dengan membahagikan mengikut hari, maka terhasillah karangan yang lepas syarat 350 perkataan seperti karangan SPM. Satu lagi, tujuan aku tulis entri tersebut untuk berkongsi benda2 yang aku nampak, dengar, alami. Jadi xcukuplah rasanya kalau aku tulis pendek. Aku pun x reti nak bagi tips perjalanan di sana kalau cuma highlight, sebab itu kali pertama aku ke sana, jadi belum tentu benda yang aku alami tu benda yang selalu berlaku kat sana, boleh jadi aku je kebetulan alami perkara tu. Jadi aku cuma selit2 sedikit tip berkenaan waktu berlepas kenderaan, atau tambang bas/tren, ataupun apa2 je lah. 

Sebenarnya, kalau pembaca cuma mencari tips ke Jepun, aku fikir, memadai baca entri akhir aku yang ini , sebab aku dah kumpulkan dan kelaskan tips yang aku fikir berguna buat sesiapa yang nak ke Jepun, sesuai la dengan orang Melayu rasa aku. Benda utama yang ramai nak tahu pastilah bajet, aku dah letak kat sana. Entri tu panjang macam karangan juga, tapi ada subtopik, insyaAllah berbaloi kalau baca. Kalau x suka baca semua sekaligus, boleh pilih ikut subtopik yang aku sediakan. Bila ada komen, aku tau mana nak baiki, tapi untuk yang ini, mungkin aku cuma buat minor saja. ,

Selain tu, ada juga kawan komen kata, "baca entri ni terasa macam ada kat sana jugak.." Aku terharu bila kawan aku cakap macam ni, sebab itulah tujuan aku tulis panjang. Sampai juga niat tu, walaupun seorang je yang rasa. Ape pon, terima kasih banyak2 respon pada entri aku. 

ps: Aku dah buat perubahan sikit pada entri bajet dan tips, semoga sedap sikit mata memandang.

ps2: Aku tulis panjang untuk entri macam ni je, sebab banyak nak citer, kalau hal2 lain xkosser jugak. hahahaha. Dah la berat tulang jari nak menaip isi blog. 

ps3: Ila apa khabar? Akak wasap x dapat, jgn disconnected pls..


2 ulasan:

Penconteng berkata...

Assalamualaikum kak...

ila tu, ila ke? ke ila lain?

klu ila, ila wasap skrg no 011- xxxx1744...yg no 1 tu xde wasap dh..

Alhmdulillah, sihat.. ^^

ibu tihani alani berkata...

Asslmkm.. jom pg jepun tahun 2017