click here :)

Sabtu, 17 Oktober 2015

Note #85 : Buat Baik

Dengan nama Allah yang Maha Mengasihani..

Beberapa hari lepas, aku ke bank untuk buat cash deposit. Ribu juga duit dalam tangan, takut pergi ke bank dengan duit banyak sorang-sorang. Tambahan pula, masa tu dah lepas waktu bekerja, maghrib gitu, tak ramai la orang sekeliling. Aku masuk, beratur, ada sorang pemuda berwajah asing, macam orang india/bangladesh. Aku perasan yang dia tak guna mesin CDM tu walaupun dah tak da orang. Bila tinggal aku dengan dia je kat situ, dia panggil, "Kakak, saya tak tau guna, boleh tolong?", waktu tu aku tengah masukkan kepingan-kepingan terakhir duit. Aku takut, biasa lah paranoid sikit bab-bab kena tegur kat bank. Kemudian aku cakap, "tunggu jap" (muka tegang je). Apepon, kena selesaikan masuk duit aku dulu. Dia tunggu dengan sabar. Kemudian aku pon tunjukkan dia cara guna CDM. Tapi masa tu memang awkward sangat sebab aku berhati-hati, jadi aku berdiri jauh dari dia, payah sikit nak tunjuk cara guna mesin tu. Tapi alhamdulillah, urusan dia selesai, dan tak ada apa-apa yang tidak diingini berlaku. Dia pun dengan sopan ucap terima kasih. 

Aku gembira sebab dapat tolong orang. Masa tu aku terfikir, agaknya, dia tu segan dan takut-takut juga nak bercakap/tegur orang di situ, aku percaya orang asing yang bekerja di Malaysia ni ada isu mereka yang tersendiri. Yelah, tak senang nak hidup di negara asing, lagi pula bila ada sesetengah yang mencemar nama baik. Sebab tu agaknya pemuda tadi ternanti-nanti untuk bertanya. Aku sebagai seorang perempuan selalu rasa disadvantage sebab di mata masyarakat perempuan lemah, aku mengaku, bukan aku tau apa-apa seni mempertahankan diri pun. Tapi itulah, kadang-kadang dengan bertindak lebih peka dan hati-hati, kita boleh mengelak dari kejadian buruk, boleh bantu orang yang perlukan bantuan. Doalah selalu. 

Tiada ulasan: